Dieta wspomagająca płodność. Co jeść, aby zajść w ciążę?

2014-11-13

Prawidłowo zbilansowana dieta i zdrowy styl życia zwiększają płodność. Potwierdzają to intensywnie prowadzone od kilku lat badania nad wpływem sposobu żywienia i roli poszczególnych pierwiastków na płodność zarówno kobiety, jak i mężczyzny[1]. Warto zatem zadbać o swoje nawyki już przed rozpoczęciem starań o powiększenie rodziny.

Problemy związane z niepłodnością dotykają coraz więcej par w Polsce. Aby zwiększyć szansę na sukces prokreacyjny, specjaliści radzą – w pierwszej kolejności – zachowywać podstawowe zasady zdrowego życia. Należy do nich nie tylko unikanie wszelkich używek, ale również prowadzenie aktywnego trybu życia i stosowanie odpowiednio zbilansowanej diety. Dane zebrane podczas realizacji badania epidemiologicznego Nurses’ Health Study II (NHS II)[2], wykazały, że przestrzeganie zasad zdrowej diety ma duże znaczenie dla uniknięcia niepłodności spowodowanej zaburzeniami jajeczkowania. A jest przed czym się wystrzegać, bo – zdaniem lekarzy – zaburzenia te, przyjmujące najczęściej postać zespołu policystycznych jajników (PCOS), dotykają średnio 5-10% kobiet w wieku rozrodczym.

 

Rady dla obojga

Sposób odżywania ma podstawowy wpływ na funkcjonowanie organizmu. Oddziałuje na gospodarkę hormonalną, funkcjonowanie narządów rozrodczych oraz jakość komórek jajowych i plemników. Dla skutecznego wsparcia leczenia niepłodności istotne jest prawidłowo zbilansowana dieta zawierająca dużo warzyw, ryb morskich, produktów pełnoziarnistych i pełnotłustego nabiału. Równie ważną rolę odgrywa regularność w przyjmowaniu posiłków: mały posiłek, który zapewni prawidłowy poziom antyoksydantów, witamin i składników mineralnych, powinno się jeść co 3-4 godziny. Na liście produktów zakazanych znajdują się natomiast: żywność wysoko przetworzona, tłuszcze trans, wyroby cukiernicze, słodkie napoje i czerwone mięso.

Prawidłową dietę powinniśmy stosować przez całe życie. Szczególnie ważnym czasem jest okres starań o dziecko. Zarówno kobieta, jak i mężczyzna powinni zadbać, aby ich dieta była zdrowa, czyli zróżnicowana, bogata w pełnowartościowe i świeże produkty, a uboga w żywność przetworzoną. W ten sposób zapewniamy sobie zwiększenie szans na zajście w ciąże, a dziecku – na normalny rozwój. – komentuje dr hab. n. med. Ewa Stachowska, biochemik i specjalista z dziedziny żywienia człowieka związana z Pomorskim Uniwersytetem Medycznym.

 

Wskazówki dla kobiety:

  • Przyszła mama powinna zadbać o to, by jej dieta była bogata w witaminy C i E. Wspomniane pierwiastki odpowiedzialne są za prawidłową budowę endometrium, czyli błony śluzowej wyściełającej macicę kobiety. Witaminę C znajdziemy w czarnej porzeczce, papryce, brukselce, kapuście. Natomiast źródłem witaminy E są oleje roślinne, migdały, jajka czy mleko.
  • Ważnym dla płodności składnikiem diety jest witamina B6, która wykazuje działanie zmniejszające hiperprolaktynemię – jedną z przyczyn niepłodności. Źródłem witaminy B6 są ryby, mięso i ziemniaki.
  • Niezbędne, wg specjalistów do spraw żywienia, jest również przyjmowanie kwasu foliowego, zawartego np. w sałacie, szpinaku, brokułach, szparagach i awokado. Suplementacja folacyną sprzyja zwiększeniu ilości dojrzewających komórek jajowych.
  • Niebagatelną rolę we wspieraniu rozrodu odgrywają substancje wspomagające płodność poprzez poprawę procesu powstawania komórek jajowych i funkcjonowania pracy jajników[3]. Obecnie w aptekach można znaleźć wiele suplementów diety, zalecanych szczególnie u kobiet z PCOS starających się o dziecko. Zawierają nie tylko kwas foliowy rekomendowany w profilaktyce wad cewy nerwowej u płodu, ale również inozytol, który wpływa na zmniejszenie insulinooporności, jednocześnie zwiększając u pacjentek z PCOS szansę na przywrócenie comiesięcznej owulacji.

 

Wskazówki dla mężczyzny:

  • Przyszły tata swoją dietę oprzeć powinien o kwasy Omega 3, które znajdzie w rybach morskich, olejach roślinnych, nasionach i orzechach. Kwas ten dobrze wpłynie na jego ogólny stan zdrowia, a także poprawi jakość nasienia[4].
  • Mężczyzna powinien zainteresować się również zwiększeniem spożycia witaminy A, która znajduje się w marchwi, brokułach, szpinaku i kapuście. Dzięki temu pierwiastkowi poprawie ulegnie jakość błony śluzowej narządów rozrodczych i zwiększy się produkcja plemników.
  • Suplementacja takimi składnikami jak kwas foliowy, selen, cynk czy witaminy C i E wśród mężczyzn nie tylko wpłynie na witalność, ale poprawi również jakość nasienia.
 

[1] dr Jorge E. Chavarro, dr Walter Willett, Patrick J. Skerrett, “The Fertility Diet: Groundbreaking Research Reveals Natural Ways to Boost Ovulation and Improve Your Chances of Getting Pregnant”, 2007.

[2] Nurses’ Health Study II było długofalowym badaniem prowadzonym w 1989 roku wśród pielęgniarek w Women’s Hospital w Brigham. Aby przeprowadzić analizę płodności, naukowcy poddali badaniu dane zebrane wśród 17 544 kobiet, u których w ciągu 8 lat starania się o dziecko nie wystąpił problem niepłodności. Ocenie została poddana ich dieta, nawyki związane z aktywnością fizyczną, waga i inne czynniki mające wpływ na zdrowie.

[3] European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology, 159, 2011, s. 267–272.

[4] Fertility and Sterility, American Society for Reproductive Medicine, 2009.

 

Powrót do artykułów
Poprzedni artykuł Następny artykuł